Kenali Jenis Tubuh Si Kurus untuk Bantu Tambahkan Berat Badan

Biasa tak dapat promo-promo macam ni masuk ke emel dan newsfeed Facebook kita?

“KURUS DALAM 2 MINIT”
“KURUS HANYA DENGAN SEMBUR SAHAJA”
“KURUS TANPA PERLU DIET ATAU BERSENAM”

Wahhh… banyak nya produk berkenaan “KURUS”. Terlampau banyak sampai tau tau nak pilih mana yang betul-betul berkesan. Kadang-kadang rasa tak puas hati pulak bila mereka-mereka yang menjual produk ni hanya focus pada mereka yang inginkan bentuk badan yang kurus. Bukan apa, saya ni jenis badan yang susah nak naik. Memang dalam hati sangat menginginkan bentuk badan yang ideal bukan saja untuk keyakinan dalam kecantikan tapi juga untuk kesihatan!

Sebelum merancang diet dan cara senaman untuk menambah atau menaikkan berat badan. Kita harus kenali dulu bentuk badan manusia. Bukan apa, dah kenal baru la senang untuk kita plan diet pemakanan kita. Ye dak? Hihi. So kalau nak tau, manusia ada 3 jenis tubuh, iaitu:


  1. Ectomorph – Tipikal nya seorang yang kurus, rangka kecil, otot yang kecil, tidak mudah naik berat badan, kadar metabolism yang tinggi, berdada leper dan saiz bahu agak kecil.
  2. Mesomorph – Bentuk badan atletik, berbadan agak petak, badan yang mantap, otot pejal, Nampak kuat secara natural nya, senang menaikkan otot badan dan lemak berbanding Ectomorph, dan mempunyai bahu yang bidang.
  3. Endomorph – Jenis badan yang agak lembut, berbentuk bulat, tipikalnya “pendek dan gempal”, mudah menaikkan otot, dan lebih mudah menyerap lemak. Agak susah untuk membuang lemak, kadar metabolism yang rendah dan mempunyai bahu yang luas.

So kat sini saya akan terangkan lebih detail mengenai jenis bentuk Ectomorph yang mana ia amat berbeza dan opposite dengan Mesomorph dan Endomorph.



Kurus tapi Kuat dengan Set Tambah Berat Badan Shaklee..!

Jenis Tubuh Ectomorph atau Si Kurus Kering 


Jenis Ectomorph sangat dikenali dengan panggilan papan lapis atau kurus kering. Kadang-kadang ada orang panggil tak cukup zat. Makan banyak pon still kurus. Lemak yang dimakan tak sempat diserap menjadi lemak atau otot dan terus dibuang melalu proses perkumuhan. Ini kerana badan jenis ini mempunyai kadar metabolism yang sangat tinggi secara natural. Jadi perkara penting yang perlu dilakukan oleh mereka yang tergolong dalam golongan ini, mereka perlu menaikkan berat badan dengan cara menambah saiz otot mereka. Protein amat penting untuk proses menaikkan otot badan ditambah dengan senaman yang konsisten iaitu senaman angkat berat.

Jadi untuk mereka yang susah naik berat badannya, mereka perlu menambah kan otot tersebut dan kalau boleh jangan selalu membuat senaman kardio, seperti berjogging aerobic, berenang dan lain-lain. Kerana senaman tersebut hanya lagi membakar lemak dan membuatkan Ectomorph lebih kurus. Jadi mereka yang yang berada dalam golongan ini perlu amalkan Set Tambah Berat Badan dari Shaklee yang terdiri daripada : 


  • Meal Shake
  • Vita-Lea
  • B-Complex

Jadi itu untuk mereka yang berbadan kurus. Kami akan sambung lagi enty ini di entry seteresnya.. Banyak info yang akan kami kongsikan.. So tunggu ye! :)


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

-AYU-
Facebook : Stmshdy Mhdmhy
No Tel : 019 548 2386
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!