Kenali Jenis Tubuh Si Kurus untuk Bantu Tambahkan Berat Badan - Part 2

Ingat lagi entri saya tentang jenis-jenis tubuh manusia dan saya fokus pada jenis tubuh Ectomorph (nama saintifik untuk individu yang susah nak naik berat badan)? Saya juga ada mentioned 2 jenis lagi tubuh iaitu Mesomorph dan Endomorph. So, entri harini saya nak explain sikit tentang 2 jenis ni lagi.


3 Jenis badan manusia ;)


Mesomorph

Seorang yang bertubuh jenis ini memang “genetically gifted” yang memang dilahirkan secara genetiknya berciri-cirikan atletik, kuat, mantap dan berbadan kurus. Biasanya mereka yang bermain tennis, kardio, mempunyai bentuk badan jenis ini. Mereka yang berada dalam golongan ini tidak perlu risau kerana mereka boleh makan sebanyak yang mungkin dan boleh menambah otot dengan pantas dan boleh hilang berat badan dengan cepat setanding keduanya. Orang kata, jenis macam ni, senang nak naik dan senang jugak nak turun. So mereka yang berada dalam golongan ini haruslah berhati-hati juga dalam memilih makanan. Jangan makan macam-macam pulak yang menyebabkan kadar kolestrol anda pulak naik.. hihi

Endomorph

Jenis ini mempunyai metabolism yang rendah dan cukup lambat. Badannya yang lembut dan gendut. Mereka ini perlu melakukan aktiviti yang memerlukan pengulangan seperti berjoggin, berenang, atau pon aktiviti kardio yang lain untuk kurus. 

Now, dah tau 3 jenis badan manusia senanglah kita nak bajet cara diet yang sesuai especially bagi kategori Ectomorph yang kiat sedang bincangkan ni. Kena tahu asas ni supaya diet yang diamalkan menjadi k? Takdelah rugi beli makanan tambahan, beli alatan senaman dan buat macam-macam senaman tu!

Jangan lupa, nak tau produk Shaklee yang membantu anda naikkan berat badan secara sihat, bolehlah tengok link ini untuk mengetahui lebih lanjut lagi mengenai cara produk ini berfungsi.

Stay tuned!


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Inginkan nasihat percuma, Hubungi kami sekarang!

-AYU-
Facebook : Stmshdy Mhdmhy
No Tel : 019 548 2386
Emel : ayumohdmohyi@yahoo.com
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!