Aug 25, 2015

Apa Itu Thalassemia ?


Biasa kita tengok penyakit thalassemia ni di tv kan? Kalau perasan ada iklan di tv yang menekankan supaya ibu bapa buat ujian thalassemia ni. Jom kita kaji sedikit kenapa Thalassemia ini sangat perlu diambil berat.

Sel darah thalessemia



Bagaimana Thalessemia terjadi ?

Ia terjadi apabila dari ketidakmampuan sumsum tulang dalam menbentuk protien yang diperlukan dalam penghasilan hemoglobin (del darah merah). Bermakna, sel darah merah teramat siket dalam badan mereka. Malah penyakit thalessemia itu sendiri boleh menghancurkan sel darah merah yang sedikit tu by time to time. Hemoglobin seperti diketahui diperlukan dalam badan seseorang sebagai pembawa oksigen dari paru-paru ke seluruh bahagian tubuh sebagai salah satu energi tubuh manusia. 


Faktor penyebab Thalessemia ?

Penyebab utama thalessemia adalah dari penyakit keturunan. Mereka yang membawa darah thalessemia menjadikan risiko anak yang dilahirkan juga akan menghadapi minor thalassemia. 



Jika Ibu atau Bapa (salah sorang) adalah pembawa Thalessemia : Anak yang dilahirkan 50% adalah penghidap thalessemia. Contoh : jika anak 4 orang, dua orang anak adalah penghidap thalessemia

Jika Ibu dan Bapa (both) adalah pembawa Thalessemia : Anak yang dilahirkan 75% adalah penghidap Thalessemia.


Gejala Thalassemia ?

Kanak-kanak atau dewasa yang menghigap penyakit Thalassemi boleh dilihat :
  • Pembekakan hati & limpa (kembung perut)
  • Masalah tulang, tumbesaran
  • Penyakit kuning bertambah teruk (jaundice)
  • Kulit menjadi agak gelap 
  • Lemah dan tidak aktif (anemia)
Jangka hayat pesakit Thalassemia ini adalah lebih kurang 40+. Itupun dengan bantuan ubat-ubatan dan rawatan doktor yang akan dilakukan.

Rawatan yang akan dilakukan oleh doktor ?

Anak-anak yang menghidap penyakit ini akan hanya dapat bertahan dengan melakukan pemindahan darah dari keluarga terdekat. Terutama dari ibu atau bapanya atau adik beradik yang lain. Tetapi proses pemindahan darah yang mengambil masa lebih kurang 7 ke 8 jam, boleh menjadikan kanak-kanak tersebut trauma dan lemah. Lagipon dari proses pemindahan darah tersebut menyebabkan zet besi yang terlebih dalam darah tidak elok untuk kanak-kanak tersebut. Ubat-ubatan yang mengandungi zat besi juga harus dijauhkan.

Jika dari pemindahan darah yang dilakukan terhadapa penghidap tidak berjaya, doktor akan melakukan pemindahan sumsum tulang. Dan sumsum tulang  hanyalah dari keluarga kandung sendiri. Tetapi bagaimana pula jika ibu dan ayahnya adalah pembawa Thalessemia??


Cara Mencegah Thalessemia ?

Penyakit ini adalah penyakit keturunan. Jadi untuk menghentikan penyakit ini, pasangan yang mahu berkahwin tidak digalakkan unutk berkahwin jika kedua-keduanya adalah pembawa. Kerana penyakit ini perlu diberhentikan. Jika pasangan tersebut hendak juga berkahwin, mereka tidak boleh melahirkan anak. Demi masa depan diri sendiri dan anak yang bakal dilahirkan. 


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Mashidayu Mohyi (ID 846060) 
Facebook : Mashidayu Mohyi
No Tel : 017 880 5272
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya