Faktor-faktor Kekurangan Kalsium

Susu dan keju antara sumber kalsium
Credit Google Image


8 Faktor Kita Kekurangan Kalsium

  1. Pengambilan sumber kalsium yang sangat rendah dan tidak memenuhi apa yang disarankan.
  2. Punca utama kalsium adalah bahan tenusu. Pada mereka yang tidak tahan dengan laktos akan mengelakkan pengambilan makanan tenusu.
  3. Kolestrol, kandungan tenusu biasanya dikaitkan dengan kolestrol macam keju, susu.
  4. Gula, ramai yang mengelakkan pengambilan sumber yang tinggi gula. Kandungan susu yang tinggi lemak, mengandungi kandungan gula yang rendah tetapi bagi susu rendah lemak , kandungan gulanya sangat tinggi memandangkan apabila lemak dikeluarkan susu menjadi kurang enak dinikmati.
  5. Allergik, sesetengah orang sangat sensitif dengan bahan tenusu.
  6. Rasa, kerana rasa susu sendiri buat kita mengelakkan untuk meminumnya setiap hari.
  7. Sumber kalsium yang lain seperti ikan Sarden dan ikan lainnya yang dimakan bersama tulangnya, sayuran yang berwarna hijau gelap seperti bayam, kangkung dan lain lain, cereal,jus jeruk, kacang kedelai dan makanan yang terbuat dari kedelai, dan roti, makanan yang berasal dari biji bijian, wafel memerlukan diambil dalam kuantiti yang banyak dalam memastikan keperluan kalsium oleh badan dipenuhi dengan sebaiknya.
  8. Masalah penyerapan. Badan tidak mampu menyerap kalsium. Ini adalah kerana kalsium adalah satu bahan yang sukar diserap oleh badan. Hanya 10% yang mmapu badan serap. Namun jika tiada vitamin D yang mencukupi penyerapan akan terhalang

Credit to www.anakkuwiraku.com

Untuk pertanyaan dan pesanan produk Shaklee bolehlah hubungi saya di 0192939886 (sms/whatsapp) atau emel kepada hadhatina@yahoo.com. Konsultasi percuma buat pelanggan Shaklee saya sahaja.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!