Sep 21, 2015

Sebab Bau Badan Menyengat


Tak menjadi masalah jika seseorang ada bau badan. Kalau yang bau badannya wangi perfume, bau bedak ke tak apa jugak. Tapi kalau bau badan yang menyengat semua orang yang rapat bole lari. Siap ada yang berkata

"Muka cantik, tapi badan berbau, eee x kuasa nak dekat!"

"Kenal tak si M tu? badan dia berbau teruknye.. Tak sanggup nak berdepan dengan dia!"


Cuba bayangkan kalau anda berada pada situasi macam tu. Mesti memalukan kan??

Ok lah, sebebnarnya ramai yang tak sedar macam mana kemunculan bau badan ni ada. Biasanya pemilik badan susah nak bau badan sendiri, orang lain yang akan perasan bau anda. Sebenarnya bau badan berpunca dari dua kalenjar yang bertugas untuk menghasilkan peluh iaitu Eccrine dan Apocrine. Kalau dalam bahasa sainsnye agak susah nak faham. Meh saya ceritakan dalam bahasa yang lebih mudah. Eccrine bertanggungjawab terhadap proses peluh yang mana ia bersambung terus hingga ke permukaan kulit untuk menghasilkan peluh. Tujuan utamanya adalah untuk mengawal suhu badna selalin daripada membuang bahan buangan badan. Eccrine ini pada dasarnya bersifat tulen dan kernih seperti air dan juga tidak mengahsilkan bau.




Manakala untuk cecair Apocrine, cecair yang dihasilkan lebih likat dan keruh. Selalunya kalenjar peluh Apocrine terdapat pada tubuh yang banyak folikel rambut. Seperti ketiak, dan tempat sulit seperti kemaluan. Jadi dikawasan-kawasan tersebut, protien yang pecah  masuk kedalam peluh oleh bakteria, dan itu boleh menyebabkan ketiak, kaki dan badan boleh mnegeluarkan bau yang kurang menyenangkan.


Pencernaan

Proses pencernaan yang tidak sempurna boleh menyebabkan bahan buangan terkumpul dan seterusnya menyebabkan bau badan. Selalunya segala makanan yang diambil akan bertukar menjadi sisa buangan dan toksin. Tetapi oleh kerana sistem pembuangan tidak betul, toksin yang keluar bertukar untuk kekal dalam badan.

Pemakanan

Orang yang makan banyak daging, telur, ikan dan kekacang menyumbang kepada bau badan yang busuk. Ini kerana makanan ini mengandungi banyak Choline (tidak mudah melauli proses metabolism). Kopi dan minuman berkafein dan makanan berempah menyumbang bau badan yang kuat. Manakala makanan berempah seperti bawang putih pulan memberi bau badan di bahagian pelipatan ketiak.

Penyakit

Jika anda sudah cuba banyak cara untuk meghilangkan bau badan, dan cuba pelbagai jenis wangian, tetapi hasilnya masih sama, malah anda sudah mandi selang sejam dan badan masih berbau. Bau badan anda mungkin adalah kerana penyakit. Anda boleh dapatkan rawatan doktor. Bimbang jikan bau badan tersebut datang kerana penyakit seperti masalah ginjal, hati, hypoglycemia (kurang gula dalam darah) kencing manis, dan toroid. Jangan ambil mudah perkara sebegini ya?


Itulah penyebab bau badan berbau menyengat menyengit. Jangan biarkan bau badan anda menyebabkan orang memandang serong dan mengatakan anda tidak pandai menjaga kebersihan. NO NO NO!!

Nak tahu solusi untuk HILANGKAN BAU BADAN?? Jom bersihkan diri dan sihatkan diri ye!

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Mashidayu Mohyi (ID 846060) 
Facebook : Mashidayu Mohyi
No Tel : 017 880 5272
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya











* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Hadhatina Mkb (ID 846060)
Facebook : Hadhatina Mkb
No Tel : 019 293 9886
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya