Kenali Punca Susah Untuk Mendapat Zuriat

Zuriat pemberian anugerah Allah yang diberikan kepada pasangan yang telah mendirikan rumah tangga. Tapi adakalanya usaha dn ikhtiar untuk mendapatkan zuriat memerlukan masa yang lama. Beberapa faktor mungkin adalah penyebabnya. Adakala mungkin ia berpunca dari side lelaki dan mungkin juga dari belah perempuan. Jom lihat.

Kenapa Susah Untuk Mendapatkan Zuriat ?

Punca-Punca Kitdaksuburan Dikalangan Wanita :

1. MANDUL
  • Kemandulan wanita berpunca dari ketidakseimbangan hormom dalam badan. Ini kerana hormon terhakis kerana gaya hidup, cara pemakanan serta penggunaan bahan kosmetik yang mempunyai pelbagai bahan kimia yang mematikan sel endoktrin.
  • Sepeti produk penggelupasan you have to be carefull. Kebanyakan bahan yang digunakan dalam produk adalah bersifat peel off kan skin supaya kulit jadi licin bersih seperti kulit telur. Jadi secara bahasa mudahnyam chemical yang terdapat dalam produk tersebut akan menyerap kedlaam kulit dan effect pada bayi dan rahim anda
  • Mandul juga terjadi sama ada dalam faraj atau dalam rahim

2. FIBROID
  • Ada yang lambat hamil kerana  berpunca dari hormom estrogen dalam badan wanita itu terlebih tinggi. Fibroid bukanlah kanser tetapi adalah ketumbuhan yang tumbuh dalam lapisan otot di rahim.
  • Fibroid boleh dikeluarkan dengan secara semulajadi atau secara pembedahan. Jika ada yang lebih semulajadi apasalahnya untuk mencubanya.
  • Fibroid ini penting unutk diketahui oleh semua wanita supaya anda boleh buat medical check up selalu.

3. PCOS (Poliycistic Ovarian Syndrome)


  • Lihat oada gambar diatas, perbezaan ovari normal dan ovari yang mengandungi PCOS. Gejala PCOS ini mneyebabkan ovari gagal mematangkan telur.
  • Dalam bahasa yang mudah, perbezaan ovari ini adalah disebabkan hormom androgen yang berlebihan dan kekurangan hormon estrogen. Haid jadi tidak teratur, mandul, haid seidikit atau pun berlarutan dalam jangka masa yang panjang.
  • Kita dapat lihat PCOS ini terjadi pada perempuan yang tumbuh rambut di kaki, muka, dan dada. Kerana sepatutnya hormom Androgen ni lebih pada lelaki.

4. ENDOMETRIOSIS



  • Endometriosis juga punca kepada ketidaksuburan seorag perempuan. Dalam sakit ini, endometrium yang sepatutnya berada didalam rahim beranjak keluar rahim. Tidak kira dimana ia tumbuh, sepatutnya ia akan mengeluarkan darah ketika haid berlaku. Tetapi bilamana Endometriosis ini berlaku, ia tidak akan mengeluarkan darah haid secara normal kerana sudah beranjak ke tempat lain. boleh refer gambar diatas.

6. TIUB FALLOPIAN TERSUMBAT 



  • Tiub fallopian yang telah tersumbat atau separuh tersumbat menyebabkan ketidaksuburan. Kebanyakan tiub fallopian yang telah rosak biasanya sudah dijangkiti kuman. Sebab yang lain pula adalah kerana kehamilan pramatang dimana janin telah menempel didalam tiub fallopian bukan didalam rahim. 

Punca-Punca Masalah Ketidaksuburan Dikalangan Lelaki :

1. SPERMA KURANG DAN TIDAK BERKUALITI
  • Ok, sperma lelaki ini dipengaruhi oleh unsur alam contoh jika lelali tersebut selalu terdedah dengan cuaca yang panas dan badannya mengandungi kadar kimia atau toksin yang tinggi. Jadi untuk mendapatkan kesihatan yang baik untuk lelaki, mereka haruslah melakukan aktiviti sihat seperti berjogging, bersenanm, menunggan basikal dan sebagainya. Lelaki juga tidak digalakkan mandi sauna, mandi air panas dan hindarkan diri dari merokok.
2. MEROKOK DAN MENGAMBIL DADAH
  • Apatah lagi pengambilan minuman keras dan beralkohol, aktiviti yang tidak bermoral seperti pengambilan dadah, ganja ataupun marijuana. Ini akan menjejaskan kualiti dan kuantiti sperma lelaki.
3. BERAT YANG BERLEBIHAN --> KENCING MANIS
  • Tahap estrogen dan testosteron seorang lelaki juga perlu normal. Dan kekalkan berat badan yang unggul mengikut BMI masing-masing.

4. TEKANAN (STRESS)
  • Selain itu pengurusan sterss juga amatlah penting. Kerana jika hormom tidak stabil, sperma yang dihasilkan juga mungkin tidak subur.

Pemeriksaan kadar kesuburan lelaki


Perbandingan sperma normal dan tak normal



Jadi begitulah punca-punca kenapa pasangan yang sudah lama mendirikan rumah tangga masih tidak dikurniakan rezeki untuk menimang cahaya mata sendiri. Jangan bersedih, setiap penyakit pasti ada penawarnya. Di entry seterusnya saya akan kongsikan dengan anda rawatan semulajadi yang boleh diambil untuk tingkatkan kesuburan anda ;)
Terima kasih ;) ;)

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Mashidayu Mohyi (ID 846060) 
Facebook : Mashidayu Mohyi
No Tel : 017 880 5272
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!