Pengenalan Kepada Metabolisma

Apa Dia Metabolisma?


Metabolisma berasal dari perkataan Greek yang bermaksud transformasi atau perubahan. 

Metabolisma ini adalah jumlah kalori yang dibakar oleh tubuh untuk kekalkan fungsi-fungsi tubuh yang asas. Pembakaran ini terdiri daripada fungsi tubuh dan pemakanan. Pembakaran kalori ini berlangsung berterusan pada setiap ketika. 

Tiada masa mereka untuk berehat. Bukan saja pada waktu bersenam, berjogging atau pelbagai aktiviti lain. Malah pada waktu mebeli belah, makan, dan tidur.

Benarkah Metabolisma Boleh Berubah-Ubah?

Ada pendapay yang mengatakan metabolisma, pembakaran kalori ini ada yang berlaku secara cepat, dan ada yang perlahan. Tidak dinafikan memang terdapat perbezaan dua jenis tersebut. 

Tetapi sebenarnya, metabolisma ini terjadi bergantung pada keadaan komposisi badan seseorang itu. Di mana tinggi atau perlahannya metabolisma ini berdasarkan jumlah otot dan jumlah lemak dalam badan manusia. Tisu otot dapat membakar kalori lebih banyak kalori untuk mengekalkan fungsinya berbanding dengan lemak. 

Justeru, mereka yang mempunyai banyak tisu otot mempunyai kadar metabolisma yang lebih tinggi berbanding dengan mereka yang lebih banyak lemak.

Jadi, sebenarnya anda sendiri boleh tentukan sama ada cepat atau perlahan kadar metabolisma anda. Kerana metabolisma ini boleh berubah. 

Jangan mudah percaya pada mitos yang mengatakan faktor genetik menyebabkan badan anda mempunyai kadar metabolisma yang perlahan. TIDAK sama sekali!

Mereka yang berbadan besar boleh menaikkan metabolisma dengan menaikkan otot lebih dari kalori. Caranya, melalui aktviti bersenam yang boleh menukarkan lemak dan kalori kepada otot.




Selain itu, boleh gunakan gambarajah diatas sebagai panduan dalam memilih makanan yang mampu mem"boost"kan metabolisma anda. 

Akhir kata jumpa lagi di entry akan datang. Untuk info lebih menarik! 


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

-AYU-
Facebook : Stmshdy Mhdmhy
No Tel : 017 880 5272
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya


0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!