Tips Kurangkan Batuk Supaya Tidak Mengganggu Urusan Harian Anda

Musim hujan sekarang ni ramai pula yang batuk-batuk. Saya pon tak ketinggalan juga. hihi Batuk sampai seminggu tau! Tu yang sampai Team Supermom ada buat video mengenai Batuk, Punca Batuk dan Tips Menanganinya. Jom tengok dan jangan lupa subscribe tau! ;)



Sarikata Video :

Adakah anda menderita sakit yang berpanjangan? Bukan setakat seminggu dua, sebaliknya berbulan-bulan. Batuk yang menjadi-jadi sangat merimaskan. Bukan setakat menganggu aktiviti seharian, bahkan tidur anda juga boleh terganggu hanya disebabkan oleh penyakit batuk ini.

Apakah punca utama batuk berterusan, yang adakalanya terjadinya batuk bersama kahak ini?

"Ayu sejak kebelakangan ini, ramai pula yang terkena batuk dan selesema, akak pon dah start sakit tekak dah ni"

"Yelah, betullah Kak Ain, Ayu pun rasa. Sebab minggu lepas Ayu kena batuk dan selesema tau, tapi minggu ni dah ok dah"

"Oh patutlah akak tengok Ayu dan Min batuk minggu lepas, berjangkit dengan korang lah ni"
"Hihi mungkinla.."

"Ayu ada tips tak untuk kurangkan batuk ni, malam akak susah la nak tidur, ce kongsi apa rahsianya"

"Kalau macam tips ke rahsia ke, takde sangat lah Kak Ain, tapi, ada la cara-caranya nak hilangkan batuk tu, tapi sebelum tu kita tengok dulu apa punca sakit batuk dan selesema itu"

Batuk pada puratanya akan sembuh dalam 18 hari. Kebanyakan orang menjangka demam yang mereka hadapi akan sembuh dalam masa 7 atau 9 hari walaupun masih batuk.

Ok, Kak Ain batuk ini terbahagi kepada 2. Batuk yang pertama batu kering, batuk kering ini tidak berkahak tetapi tekak akan rasa gatal dan agak tidak selesa. Untuk batu yang kedua adalah batuk yang berkahak. Batuk kahak ini ada kahak ditekak, dan dada rasa penuh dan sukar untuk bernafas. Agak-agak Kak Ain punya batuk yang macam mana?

Setakat ini, Kak Ain batuk kering, belum lagi berkahak. Kalau batuk kering senang sedikit untuk sembuh sebab tiada kahak di tekak tu. Ayu nak sharekan tips-tips bagaimana nak hilangkan batuk kahak dan batuk tak berkahak. Ha Kak Ain kena minum air masak banyak-banyak tau. Kalau minum air masak banyak, kahak tu tak banyakla di tekak tu. Lagi satu Kak Ain boleh cuba ambil madu, campurkan dengan air panas, teh ataupun jus lemon, kerana baik untuk batuk kering. Dan kalau tekak rasa gatal sangat, Kak Ain boleh cuba kunyah gula-gula ubat batuk sebab ia boleh melegakan tekak tetapi tidak berkesan sangat untuk batuk.

Haa, yang keempat pula, Kak Ain harus elakkan diri daripada habuk, asap dan pencemaran udara (tak baik untuk tekak) dan lagi satu kalau boleh pakai topeng muka jika berjalan diluar. Dan yang last sekali, kalau boleh cuba sediakan ubat batuk yang bersesuaian supaya batuk kita tidak berlarutan sampai sebulan.

Oh, macam itu Kak Ain nak cubalah tips yang Ayu bagi tu. Yelah, batuk ini senang berjangkit. Kak Ain ada baca tau kesan jika batuk ini berlarutan. Cuba Ayu tengok ni:
  1. Sesak nafas 
  2. Gangguan gaya hidup : jika anda tidak dapat tidur diwaktu malam, sudah tentu anda tidak cukup rehat diwaktu siang. Ini boleh menyebabkan anda sakit kepala, sesak nafas, berpeluh dan terkencing.
  3. Batuk boleh memalukan dan tidak dapat bercakap dengan lancar. Kawan-kawan juga akan menjauhkan diri kerana tidak tahan dengan bunyi batuk anda dan mugkin juga takut berjangkit.

Banyak juga kesan-kesan buruk jika mereka mengalami batuk yang berpanjangan ini. Sebab itu kita perlu jaga kesihatan terutama mereka yang duduk dibandar yang terdedah dengan asap, jerebu dan pencemaran udara. Dan kalau boleh, kita harus habiskan satu botol air sehari. Itu wajib.

A'ah betul tu Ayu, terima kasih tau kongsikan dengan Akak tips tadi. Jom lah Ayu, perut akak dah lapar dah ni. Kita makan ayam penyet nak?

Hah Jom! berdiri dan beredar.

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

-AYU-
Facebook : Stmshdy Mhdmhyi
No Tel : 017 880 5272
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!