Kesan Buruk Migrain

Mencegah itu lebih baik dari mengubati. Pepatah melayu ada menyebut tentangnya. Berikutan dari entry sebelum ini yang bertajuk Migrain Bukan Sakit Kepala Biasa, bahawa sakit kepala dan migrain mempunyai dua simptom yang berbeza. Dimana migrain ini boleh membawa kearah yang lebih bahaya. So entry pada kali ini saya akan ceritakan serba sedikit mengenai kesan Migrain jika tidak dicegah dari awal. Cuba tengok:

Kenal Pasti (Diagnosis) Migrain:

Biasanya jika anda berjumpa doktor atau pakar, mereka akan bertanyakan sama ada anda kerabunan, tidak cukup rehata ataupun stress. Namun begitu doktor juga menyatakan ianya migrain jika:
  1. Sakit kepala lebih 5 kali dalam sehari
  2. Sakit kepala yang berlangsung selama 4 - 72 jam tanpa makan ubat langsung
  3. Pancaran cahaya dan bunyi bising membuatkan sakit kepala bertambah sakit
*anda boleh cek sendiri jika berlaku simptom diatas.


Kesan yang boleh terjadi kepada pengidap migrain adalah seperti:
  1. Kecacatan Otak meningkat - Risiko kecacatan otak meningkat 44% bagi mereka yang menghidap migrain kerana perubahan isipadu otak juga lebih dari biasa. Ia mampu menjejaskan 10 - 30 % orang awam dalam kehidupan seharian terutama kerja di pejabat, dirumah dan kerja-kerja sosial.
  2. Berlaku kelukaan di otak - Dimana ada kajian luar negara yang menyatakan terdapatnya kelukaan pada otak jika mereka mengidapi sakit migrain yang berlarutan. Tetapi ia masih dalam penyelidikan. Kerana jika mereka yang migrain tidak diubati, mereka terdedah dengan perubahan struktur otak.
  3. Berisiko mendapat angin ahmar.
  4. Berisiko mendapat serangan sakit kepala yang berpanjangan "status migrainosus" - Memerlukan ubat tahan sakit yang lebih kuat daripada biasa.
So, kesan-kesan diatas sudah menunjukkan penumpuan pada sakit otak yang dialami oleh seseorang harus dikenal pasti sedari awal. Kerana kepala dan otak adalah perkara utama untuk tubuh badan kita berfungsi dengan baik. Jaga kesihatan otak anda, diri anda juga!

Saya cadangkan kepada anda baca entry ini untuk langkah pencegahan awal : Vitamin Shaklee Untuk Migrain. Selamat membaca!

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

-AYU-
Facebook : Stmshdy Mhdmhy
No Tel : 017  880 5272
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!