Cara Tradisional Menghilangkan Masalah Kurap

Kurap adalah jenis penyakit kulit yang disebabkan oleh cendawan yang boleh menimbulkan rasa  yang sangat gatal sehingga seseorang yang mengalami penyakit ini sering sekali merasa gatal-gatal di beberapa bahagian tubuh seperti badan, tangan, kaki dan terutama pada bahagian peha. Penyakit ini tentu sahaja selain menggangu aktiviti seharian kita kurap juga menggangu penampilan fizikal seperti terjadinya perubahan warna kulit yang memerah serta bertompok yang tidak teratur muncul pada permukaan kulit. Hal inilah yang membuat sebahagian orang merasa malu dan kurang percaya diri terutama ketika kurap menyerang di bahagian kulit terbuka sehingga tidak dapat ditutup walaupun dengan pakaian.

Kurap juga mempunyai sifat berjangkit serta menjalar apabila digaru, yang menjadi ciri khas kurap adalah rasa gatalnya kerana apabila kurap terus digaru maka rasanya akan semakin nikmat akan terasa pada kulit kita, lain halnya dengan kudis yang menimbulkan rasa perit saat digaru. Namun pada saat menggaru inilah kurap menjadi semakin parah bahkan akan menjalar ke bahagian kulit lain. Oleh sebab itu kurap tidak boleh digaru walaupun berasa gatal, akan tetapi rasa gatal yang luar biasa inilah yang membuat sebahagian orang terus menggaru sehingga kurap sukar sekali untuk diubati. Bagi anda yang sudang diserang penyakit kurap dan ingin segera menghilangkannya, sila semak dibawah ini cara mengatasinya.




Tips Cara Menghilangkan Kurap


1. Bawang Putih

Anda mungkin boleh memulaukan bahan semula jadi yang satu ini, namun perlu anda tahu bahawa bawang putih mempunyai kandungan kompaun anti bakteria yang mampu memusnahkan segala macam jenis cendawan pada kulit termasuk kurap, kudis dan panau.

Caranya: Ambilah 1 buah bawang putih kemudian dibelah menjadi dua bahagian lalu gosokan bahagian dalam bawang putih pada kawasan kulit yang terkena kurap. Gosoklah berulang-ulang sampai kulit terasa perih hal ini bertujuan agar cendawan pada kurap mati.

2. Lidah Buaya

Kandungan gel lidah buaya ternyata tidak hanya bagus untuk rambut tetapi juga ampuh mengatasi kurap kerana gel lidah buaya dapat melawan iritai pada kulit akibat ruam.

Caranya: Ambilah 1 batang lidah buaya lalu belah menjadi dua bahagian kemudian sapukan gel lidah buaya pada bahagian kurap dan biarkan hingga kering.

3. Lengkuas

Lengkuas juga bahan semula jadi yang mampu mengatasi pelbagai penyakit kulit terutama kurap kerana kandungan kuersetin, amilum dan flavonoid yang berguna mampu mengatasi cendawan dan bakteria.

Caranya: Ambillah lengkuas kemudian dibelah dua bahagian lalu gosokan pada kurap, untuk mendapatkan hasil yang maksimum taburkan sedikit garam pada lengkuas tadi untuk disapu pada kulit yang diserang kurap.

4. Belerang

Khasiat belerang hampir sama dengan bawang putih dan lengkuas dimana belerang juga mempunyai kandungan anti bakteria dan cendawan sehingga mampu mengatasi kurap.

Caranya: Gunakan belerang cair untuk disapu pada bahagian kulit yang terkena kurap, lalu biarkan sehingga kering kemudian bilas dengan air bersih.


Demikianlah tips cara menghilangkan kurap dengan berkesan, kelima cara diatas merupakan bahan semulajadi yang sudah dipercaya untuk mengatasi pelbagai penyakit kulit. Semoga bermanfaat!



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Nurul Ain Najwa Rosli (ID 1208084)
Facebook : Ain Rosli
No Tel : 017 735 2669
Emel : nurulainnajwarosli@yahoo.com
COD Area : Shah Alam & Kuala Lumpur

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!