Senarai Persediaan Penyusuan Secara Ekslusif

Susu ibu atau susu badan adalah makanan terbaik untuk bayi anda. Tanyalah mana-mana pakar kesihatan dan mereka akan mengatakan bahawa cara yang paling sihat untuk memberi makan kepada bayi baru lahir ialah dengan menyusukan bayi anda. Bayi yang diberi susu badan sejak lahir kurang berkemungkinan jatuh sakit dalam tahun pertamanya.

Memberi bayi susu badan dapat membantunya mengelakkan penyakit seperti: 

  1. gastroenteritis 
  2. pneumonia dan bronkolitis 
  3. jangkitan salur kencing 
  4. ekzema 
  5. jangkitan telinga



Susu ibu juga dapat mengekalkan kesihatan bayi untuk jangka masa panjang. Satu kajian menunjukkan bahawa mereka yang diberi susu badan ketika bayi mempunyai tekanan darah yang lebih rendah, kadar kolesterol lebih rendah dan kurang berkemungkinan menghidap penyakit diabetes jenis 2 apabila dewasa berbanding mereka yang diberi susu formula.


Dalam meniti tempoh ini, anda tentu sahaja memerlukan beberapa kelengkapan asas dan peralatan sokongan dalam usaha menjayakan penyusuan susu ibu. Paling penting, kebanyakan kelengkapan yang perlu disediakan ini merupakan pelaburan di masa akan datang, memandangkan kos yang dikeluarkan hanya sekali seumur hidup.



Pam

Tidak kira sama ada pilihan pam anda ialah manual, beroperasi menggunakan bateri atau elektrik, para pakar laktasi mengesyorkan agar ibu-ibu menyusu menggunakan pam yang boleh mengendalikan dua buah corong payu dara bagi membolehkan anda melakukan pengepaman berganda dalam satu-satu masa.
Jenis mahupun jenama pam pula terpulang kepada keperluan dan keupayaan ekonomi masing-masing. Namun, aspek penting untuk dititikberatkan dalam membeli pam payu dara ialah jenis pekerjaan anda. Anda perlu selarikan ia dengan keperluan diri yang mungkin perlu kerap bekerja di luar kawasan atau hanya bekerja sepenuh masa di pejabat. Oleh itu, buat tinjauan menyeluruh terlebih dahulu sebelum membeli pam yang diinginkan.
Antara ciri-ciri pam yang baik perlu anda ketahui ialah ia mampu mengumpul stok perahan susu ibu dalam kuantiti yang banyak dalam masa singkat, harganya berbaloi bersesuaian dengan spesifikasi rekaan, mudah dibawa ke mana-mana dan mempunyai jaminan daripada syarikat pengeluarnya. Anda juga boleh tangan untuk memerah susu menggunakan teknik Marmet. Namun, kaedah ini memakan masa dan tidak efektif untuk anda yang berkerjaya.

Botol

Pada masa kini, terdapat banyak botol yang bebas BPA dalam jenis standard dan berleher lebar. Seelok-eloknya dapatkan botol yang bersaiz 5oz untuk kegunaan sewaktu mengepam susu. Ia lebih senang dikendalikan kerana mudah untuk anda memegangnya ketika mengepam.
Dalam pada itu, kebanyakan pam yang ada di pasaran mempunyai adaptoryang boleh memuatkan kedua-dua jenis botol standard dan leher lebar dengan pam. Jadi, tiada masalah jika anda memilih untuk menggunakan sama ada botol jenis standard atau leher lebar.

Bekas penyimpanan susu ibu

Selain daripada pam, pemilihan bekas penyimpanan susu perahan yang baik sangat penting. Sama ada bekas itu botol atau beg plastik, pastikan ia bebas BPA. Walau bagaimanapun pada masa kini, ramai yang gemar menggunakan plastik steril untuk menyimpan perahan susu ibu. Hal ini kerana ia mampu menjimatkan lebih banyak ruang berbanding penggunaan botol plastik.

Beg pendingin

Tidak kira beg pendingin bersaiz besar, sederhana atau kecil, anda perlu memastikan ia mempunyai kualiti penebat dingin yang berkualiti agar berupaya untuk menempatkan perahan susu ibu anda sepanjang berada di pejabat sebelum pulang ke rumah.

Pek ais

Apabila memiliki beg pendingin, sudah pasti anda memerlukan pek ais. Hal ini bagi membolehkan susu yang telah diperah dapat bertahan lama ketika disimpan di dalam beg pendingin. Pek ais yang mencukupi diperlukan untuk membolehkan anda menyimpan susu ibu perahan dalam tempoh yang lama. Biasanya tiga pek ais diperlukan untuk dimuatkan di dalam beg pendingin bersaiz sederhana. Jika beg pendingin anda bersaiz besar, anda mungkin memerlukan lebih daripada itu.

Poncho menyusu

Anda memerlukannya ketika mengepam di pejabat bagi mengelakkan bahagian-bahagian yang tidak sepatutnya didedahkan kepada umum dapat dilihat oleh khalayak. Malah, poncho ini juga dapat anda gunakan ketika keluar bersiar-siar bersama bayi. Ia akan digunakan untuk menyusukan bayi di kawasan awam. Dengan mendapatkan poncho menyusu, anda dapat memakainya untuk dua kegunaan yang berlainan.

Pakaian menyusu

Pakaian yang bersesuaian buat diri anda akan memudahkan proses penyusuan dan juga pengepaman payu dara. Oleh yang demikian, dapatkan koleksi pakaian menyusu yang mempunyai ruang bukaan tertentu bagi membolehkan anda menyusu atau mengepam dengan selesa.
Sebenarnya terdapat bermacam-macam jenis bukaan menyusu seperti yang terdapat kepada koleksi pakaian menyusu yang ada di pasaran. Setiap bukaan menyusu berkenaan mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Apa yang paling penting ialah anda perlu mendapatkan pakaian menyusu yang dapat memberi keselesaan kepada diri anda sendiri dan bayi juga.
Ada juga segelintir ibu menyusu yang memilih untuk menggunakan pakaian sedia ada dalam koleksi masing-masing tetapi menggunakan poncho menyusu untuk menutup bahagian tertentu. Malah anda juga yang selesa menyarungkan pakaian yang mempunyai butang di bahagian hadapan.

Bantal menyusu

Bantal ini penting untuk kegunaan awal selepas kelahiran bayi sulung. Memandangkan anda mungkin kekok untuk menyusu, jadi bantal ini dapat membantu. Malah ia juga penting untuk dimiliki anda yang bersalin secara caesarean. Bantal ini bagus kerana membolehkan anda dan bayi mengekalkan keselesaan yang optimum  sepanjang proses penyusuan. Anda hanya perlu meletakkan bayi dalam posisi yang betul ketika menyusu. Secara tidak langsung, ia dapat mengurangkan kesakitan dan tekanan yang dialami di bahagian belakang tubuh, leher, lengan dan bahu.

Peti sejuk dingin beku

Sekiranya memasang impian untuk menyusu lebih daripada enam bulan dan sekurang-kurangnya dua tahun, adalah lebih baik jika anda mendapatkan sebuah peti sejuk dingin beku yang bersaiz kecil. Langkah ini penting untuk membolehkan anda menyimpan stok perahan susu ibu. Ruang dingin beku, peti sejuk sedia ada mungkin tidak mampu memuatkan stok simpanan perahan susu ibu anda kelak. Apatah lagi perkongsian ruang antara bekalan susu ibu dengan bahan-bahan mentah seperti ayam, daging lembu dan ikan berkemungkinan mendedahkan stok anda kepada bahan-bahan tercemar sehingga boleh mencemarkan kualiti susu.

Pad payu dara

Produk ini penting untuk dimiliki bagi membolehkan lelehan susu ibu dapat diserap dengan baik. Paling penting ia dapat mengelakkan pakaian anda daripada basah ataupun kotor dengan kesan tompokan lelehan susu ibu.

Coli menyusu

Sepanjang proses penyusuan, pastikan anda memiliki beberapa helai coli menyusu yang mempunyai daya sokongan yang baik. Sebaik-baiknya dapatkan coli yang diperbuat daripada bahan yang lembut seperti kain kapas. Hal ini kerana ia lebih selesa berbanding jenis sintetik. Dalam pada itu, adalah diingatkan agar anda tidak menggunakan coli berdawai kerana coli ini akan menyebabkan saluran susu tersumbat. Tanpa disedari akan menyebabkan mengalami masalah lain yang boleh mengganggu kelancaran proses penyusuan.

Aksesori lain :
Sapu tangan: Mudah untuk mencuci dan mengelap susu yang tertumpah semasa mengepam atau menanggalkan pam
Berus botol berspan: Ia lembut pada botol dan memudahkan kerja-kerja mencuci.
Beg berjaring: Botol, corong pam payu dara dan lain-lain mudah dikeringkan setelah dicuci apabila dimasukkan ke dalam beg sebegini.

INFO TAMBAHAN

Kajian menunjukkan sel darah putih mungkin akan melekat pada bekas penyimpanan susu kaca dan tidak pada plastik. Keadaan ini menjadikan bekas penyimpanan susu plastik sebagai pilihan yang lebih baik untuk menyimpan susu ibu.


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Nurul Ain Najwa Rosli (ID 1208084)
Facebook : Ain Rosli
No Tel : 017 735 2669
Emel : nurulainnajwarosli@yahoo.com
COD Area : Shah Alam & Kuala Lumpur

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!