Hipertensi Di Kalangan Orang Muda

Penyakit hipertensi atau yang sering disebut dengan darah tinggi adalah penyakit yang banyak dialami oleh sebagian orang terutama pada orang-orang yang lansia atau lanjut usia. Penyakit ini menimbulkan gejala hipertensi yang sering dialami oleh penderitanya, jika anda mengalami beberapa gejala hipertensi sebaiknya anda langsung melakukan tensi darah untuk mengetahui tekanan darah di tubuh anda, jika tekanan darah anda melebihi batas normal bererti anda mengalami penyakit darah tinggi atau hipertensi.
Penyakit hipertensi memang sudah banyak diderita orang tetapi bukan berarti anda bisa meremehkan penyakit ini, jika dibiarkan penyakit darah tinggi atau hipertensi bisa menyebabkan seseorang terkena stroke bahkan bisa menyebabkan resiko kematian. Kebanyakan satu dari lima orang mengalami penyakit hipertensi, bukan hanya penduduk indonesia yang banyak mengalami penyakit ini tetapi di negara-negara maju banyak penduduknya yang mengalami penyakit darah tinggi.

Berapa Tekanan Darah Normal Orang Dewasa?

Umumnya, orang dewasa dengan keadaan tubuh yang sihat mempunyai tekanan darah normal di bawah atau setara 120/80 mm Hg. Angka 120 menunjukkan tahap tekanan apabila jantung mengepam darah ke seluruh badan atau biasa dipanggil tekanan sistolik. Sementara angka 80 bermakna tahap tekanan semasa jantung berehat sejenak sebelum kembali mengepam lagi atau kerap dipanggil tekanan diastolik. Tekanan darah tergolong normal selama berada di bawah 140/90.

Namun angka tersebut tidak mutlak. Tekanan darah normal boleh naik atau turun bergantung aktiviti fizikal yang anda jalani dan keadaan emosi anda. Jadi anda tidak perlu panik apabila mendapati tekanan darah anda berbeza, asal angka tersebut tidak konsisten tinggi atau rendah dalam waktu lama.

BACAAN TEKANAN DARAH

Penyebab Utama ke Arah HIPERTENSI

  • Kadar garam yang tinggi dalam makanan Anda
  • Kurang olahraga
  • Kelebihan berat badan
  • Riwayat kesehatan keluarga dengan tekanan darah tinggi
  • Merokok
  • Terlalu banyak mengonsumsi minuman keras
  • Stres
  • Risiko tekanan darah tinggi meningkat seiring bertambahnya usia

Cara Mencegah HIPERTENSI

Langkah 1: Pola Makan Sehat

Kajian telah menunjukkan bahawa mengikuti rancangan makan sihat dapat mengurangkan risiko terjadinya tekanan darah tinggi dan menurunkan tekanan darah sudah tinggi. Langkah ini merupakan awal pencegahan tekanan darah tinggi yang baik.

Langkah 2: Mengurangi Garam dan Sodium Ketika Diet
Kunci untuk makan sihat adalah memilih makanan rendah garam dan natrium. Kebanyakan orang mengambil garam lebih daripada yang mereka perlukan. Cadangan saat ini adalah untuk mengambil kurang daripada 2.4 gram (2,400 miligram [mg]) sodium dalam sehari bukan hanya pencegahan darah tinggi, tetapi juga menjaga tekanan darah tetap normal. Perbandingan itu sama dengan 6 gram (sekitar 1 sudu teh) garam meja sehari. Bagi seseorang dengan tekanan darah tinggi, doktor mungkin menyarankan makan lebih sedikit garam dan sodium, kerana kajian terkini menunjukkan bahawa orang diet pengambilan 1,500 mg sodium bermanfaat menurunkan tekanan darah yang lebih baik.
Langkah 3: Mempertahankan Berat Badan Normal
Kelebihan berat badan meningkatkan risiko terkena tekanan darah tinggi. Bahkan, tekanan darah meningkat dengan peningkatan berat badan. Pencegahan hipertensi awal sangat berkesan jika seseorang mempunyai berat badan ideal. Lakukan diet menurunkan berat badan jika anda kelebihan berat badan / obesiti
Langkah 4: Menjadi Lebih Aktif
Menjadi aktif secara fizikal merupakan salah satu langkah yang paling penting yang boleh dilakukan untuk mencegah hipertensi atau mengawal tekanan darah tinggi. Hal ini juga membantu mengurangkan risiko penyakit jantung. Cukup dengan sukan ringan dalam sehari.
Langkah 5: Berhenti Mengambil Alkohol
Minum alkohol terlalu banyak boleh meningkatkan tekanan darah. Hal ini juga boleh membahayakan hati, otak, dan jantung. Minuman beralkohol juga mengandungi kalori, yang masalah jika mempunyai program untuk menurunkan berat badan.
Langkah 6: Berhenti Merokok
Merokok melukai dinding pembuluh darah dan mempercepatkan proses pengerasan pembuluh darah. Berhenti merokok merupakan salah satu usaha dalam mengubah gaya hidup sihat demi pencegahan tekanan darah tinggi.



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!


Nurul Ain Najwa Rosli (ID 1208084)
Facebook : Ain Rosli
No Tel : 017 735 2669
Emel : nurulainnajwarosli@yahoo.com
COD Area : Shah Alam & Kuala Lumpur

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!