Ngerinya Jika Alami Buasir Ketika Hamil


Ia merujuk kepada bengkak dan inflamasi di pembuluh darah serta tisu di sekeliling bahagian dubur dan bahagian penghujung rektum (bahagian akhir usus besar). Ia terjadi apabila pesakit meneran ketika membuang air besar atau berlakunya tekanan yang berterusan ke atas pembuluh-pembuluh darah di bahagian tersebut sewaktu pesakit mengandung. Buasir tidak akan membuatkan wanita hamil mengeluh kesakitan yang teruk tetapi ia akan menganggu aktiviti seharian kerana berasa ada bahagian dari dubur yang terkeluar.


Punca Ibu Hamil Kena Buasir

Terdapat beberapa punca buasir terjadi dikalangan ibu mengandung. Antaranya:1-Berat bertambah mendadakIni mungkin cara makan ibu yang tidak sihat. Kurang makan fiber dan kurang pengambilan air. Duduk terlampau lama juga penyebab buasir.
2-Kandungan membesarPada trimester ke tiga biasanya rahim akan membesar. Dan ianya akan memberi tekanan pada saraf khususnya paa kawasan 'rectum and anus'. Menjadikan bahagian tersebut membengkak. 
3-Sembelit
Meneran dengan kuat boleh menyebabkan urat saraf menjadi lemah. Seterusnya menyebabkan buasir terjadi.




Langkah Pencegahan

  • Elak sembelit!
  1. Makan makanan yang tinggi serat seperti sayuran, buah betik, pisang dan pelbagai buah lain serta makanan gandum penuh seperti roti whole meal, biskut oat, minuman oat dan sebagainya.
  2. Minum banyak air setiap hari (8-10 gelas).
  3. Dapatkan ubat daripada doktor sekiranya anda mengalami sembelit yang berpanjangan
  • Jangan tunggu atau tahan sekiranya anda ingin membuang air besar. Cuba untuk tidak meneran danjangan duduk terlalu lama pada mangkuk tandas kerana ia akan memberikan tekanan pada kawasan dubur.
  • Lakukan Senaman Kegel kerana ia akan menguatkan otot pada kawasan dubur. Angkat kawasan pelvik selama 3 saat dan baring semula 3 saat. Lakukan 10-15 kali selama beberapa kali setiap hari.
  • Hembuskan nafas keluar apabila anda ketegangan atau ketika mengangkat sesuatu. Jangan menahan nafas anda.
  • Kurangkan duduk atau berdiri statik terlalu lama, ini akan memberikan tekanan kepada kawasan rektum anda. Sekiranya pekerjaan anda memerlukan  anda duduk lama, bangun dan bergeraklah untuk beberapa minit setiap jam.

Bagaimana Shaklee Dapat Mengatasi Masalah BUASIR?





1) Omega Guard- baik untuk sendi dan otot, membantu mengecutkan otot yang bengkak

2) Ostematrix - membantu mengurangkan sembelit, melancarkan pembuangan air besar dan memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur
3) Zinc - membantu menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat




Siapa yang ada masalah buasir, boleh hubungi Ain untuk FREE konsultasi dan berminat untuk mendapatkan SET BUASIR ini.


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Nurul Ain Najwa Rosli (ID 1208084)
Facebook : Ain Rosli
No Tel : 017 735 2669
Emel : nurulainnajwarosli@yahoo.com
COD Area : Shah Alam & Kuala Lumpur

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!