Langkah Mudah Supaya Luka Jahitan Lepas Bersalin Cepat Sembuh

Tetiba teringat sejarah ketika melahirkan Mika tahun lepas. Semasa melahirkan anak, ibu mesti dinasihatkan agar tidak mengangkat punggung semasa meneran supaya tak bahagian pangkal rahim tu tak terkoyak kan? Tapi, masa meneran mestilah tak ingat apa yang berlaku. Yang kita ingat adalah sakitnya sahaja. Dan paling penting kita nak keluarkan baby je masa tu. Tapi, akibatnya, kemungkinan untuk terkoyak teruk tu kita kenalah tanggung sendiri. Bila terkoyak banyak, banyaklah yang kena jahitnya. Ngeri bila fikir-fikirkan kembali saat kena jahit tu.

Masa Ain bersalin anak sulung, memang la of course kita takde pengalaman kan. Memang lama kat dalam labour room tu nak keluarkan Mika. Nak taknak doktor minta permission Ain  untuk potong sedikit untuk keluarkan Mika. Nak kata sakit tu, memang rasa diri ni dah kebal dengan kesakitan time tu. Hampir sejam masa diambil untuk menjahitnya sahaja.
Luka jahitan lepas bersalin ni kena jaga betul-betul supaya tak bernanah ataupun terkoyak balik. Ye la, luka jahitan tu di bahagian selalu kena air. Lagilah kena jaga elok-elok. Takut nanti lambat sembuh je. Insyallah untuk kali kedua ni jika ada koyakan, Ain akan amalkan langkah mudah ini supaya luka jahitan cepat sembuh. Biasanya, tak sampai seminggu luka dah kering. 

1. Luka Jahitan Mesti Selalu Kering

Ini adalah perkara yang amat susah untuk dilakukan. Seperti yang Ain cakap tadi, bahagian luka ini selalu kena air. Nak buang air mesti akan terkena luka. Nak mandi pun akan terkena luka juga.
Oleh itu, kita kena sentiasa ada kain bersih dalam bilik air supaya kita boleh lapkan bahagian luka setiap kali lepas membuang air ataupun mandi. Ain memang akan letak satu tuala kecil dalam bilik air sebab selalu je terlupa nak bawa masuk toilet.

2. Tukar pad dengan kerap

Pad kita kan sentiasa basah dengan darah, terutamanya masa awal-awal bersalin. Sebab tu la kena tukar selalu. Di samping takut dijangkiti bakteria, pad yang kering akan memudahkan luka untuk sembuh. Ain guna maternity clothpad. Memang best sebab fabrik dari jenis cotton yang memang menyerap. Jadi, takde la basah sangat tempat luka tu.

3. Berhati-hati bila bergerak

Berjaga-jaga terutamanya apabila anda hendak bangun atau duduk di kerusi. Selalu lah turunkan lutut dulu kemudian baru letakkan punggung di kerusi bila nak duduk. Lakukan pergerakan dengan perlahan-lahan. Kalau duduk terlalu lama tu buatkan anda tak selesa, alaskan dengan bantal yang lembut dan selesa.

4. Rendam dengan air garam

Yang nie sakit sikit la. Ain buat pun sekali sekala je. Ain ambil besen yang agak besar, asal boleh masukkan bahagian luka tu. Sambil menyangkung dalam bilik air tu, rendamkan sekali luka tu. Awal-awal rasa la sakit, tapi lama-lama rasa best je. Garam kan antiseptik yang bagus. Cepatlah mati segala bakteria dan ia juga membantu untuk cepat sembuhkan luka jahitan. Alhamdulillah, memang cepat baik.

5. Mengambil Suplemen

Dengan pengambilan banyak Vitamin C dan juga Zinc, boleh membantu penyembuhan luka dengan cepat. Semasa berpantangkan Mika, memang  ambil lebih vitamin C. Zinc Complex memang sangat-sangat membantu. Selain dari luka cepat sembuh dalam masa seminggu, ia juga menguatkan imun sistem baby yang sangat rendah selepas lahir dengan mendapat khasiat Vitamin C melalui susu ibu. Bukan setakat luka cepat sembuh, sembelit pon takde, seram sejuk pon takde. Alhamdulillah

Minum air secukupnya penting kerana selepas 1-3 hari bersalin badan secara semula jadi akan membuang air lebihan yang terkumpul semasa hamil dan ini akan membuatkan badan kekurangan air secara medadak, menyebabkan masalah sembelit dan kekurangan susu badan. Kekurangan air juga menyebabkan luka episiotomi sukar sembuh dan masalah sembelit pula akan menyebabkan kesakitan ketara pada luka anda.



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Nurul Ain Najwa Rosli (ID 1208084)
Facebook : Ain Rosli
No Tel : 017 735 2669
Emel : nurulainnajwarosli@yahoo.com
COD Area : Shah Alam & Kuala Lumpur

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!