Fungsi Glukosamin (Glucosamine) Pada Kesihatan

Pesakit Osteoartritis atau sesiapa yang berusia diatas 45 tahun boleh mengalami sakit sendi atau radang sendi. Osteoarthritis terjadi kerana geseran ujung-ujung tulang penyusun sendi sehingga sendi terasa sakit. Osteoarthritis timbul kerana rangkaian tulang rawan dan pelincir sendi mula rosak. Orang awam sering salah mengartikan gejala sakit sendi sebagai akibat dari asam urat, sakit sendi, atau osteoporosis. Kenyataannya, penyebab utama kesakitan sendi ini adalah Osteoarthritis.




Apakah glukosamina?
Glukosamina (C6H13NO5) merupakan gula amino dan pelopor penting dalam sintesis biokimia dari protein glikosilasi dan lemak. Glukosamina ditemukan sebagai komponen utama dari rangka luar krustasea, artropoda dan cendawan. Glukosamina merupakan salah satu monosakarida yang banyak dijumpai. Dalam industri, glukosamina dihasilkan dengan cara hidrolisis rangka luar krustasea.

Fungsi glukosamina dalam tubuh
Fungsi dari glukosamina di dalam tubuh adalah untuk menghasilkan proteoglikan dan glikosaminogen yang berfungsi untuk membentuk cairan sinovial. Cairan ini berfungsi sebagai pelincir bagi tulang rawan sehingga pergerakan tulang menjadi lebih baik. Kekurangan cairan sinovial dapat menyebabkan terjadinya gangguan pada sendi seperti osteoarthritis, iaitu penyakit radang pada sendi yang dapat diketahui oleh adanya kelainan pada kartilago (tulang rawan) sendi dan tulang di sekitarnya.

Produksi glukosamina ini akan semakin berkurang seiring dengan bertambahnya usia sehingga tubuh pun mengalami kekurangan glukosamina. Hal ini mengakibatkan terganggunya penghasilan cairan sinovial yang dapat mengakibatkan kerosakan tulang rawan pada sendi.



Suplemen yang mengandungi Glukosamin : AJHT


Antara kebaikan AJHT untuk sendi :



  • menyokong keselesaan sendi
  • membantu kekalkan tulang rawan
  • memelihara tisu penyambung yang sihat
  • melancarkan pergerakan harian
  • sangat berkesan, kesan positif selepas 5 hari pengambilan (ada ujian klinikal tau)
  • menghalang pembentukan bahan kimia yang merosakkan tulang rawan
  • anti radang semulajadi
  • dibuat dari sumber tumbuh-tumbuhan semata-mata, asli dan semulajadi
  • memberi kekuatan kepada struktur sendi
  • bertindak seperti kusyen untuk melindungi tulang rawan, juga membekalkan glukosamina (penting untuk binaan tulang rawan dan lendir untuk licinkan sendi dalam tendon dan ligamen.




  • Yang paling penting korang perlu dapatkan AJHT untuk kesihatan sendi anda sekarang kerana dengar khabarnya lepas ni Shaklee nak stop kan sementara AJHT ni. Tak tahu la bila akan ada balik tau.


    * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

    Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

    Nurul Ain Najwa Rosli (ID 1208084)
    Facebook : Ain Rosli
    No Tel : 017 735 2669
    Emel : nurulainnajwarosli@yahoo.com
    COD Area : Shah Alam & Kuala Lumpur

    0 comments:

    Post a Comment

    Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!