Amalan Pemakanan Ibu Menyusu



alhamdulillah.. minggu ni saya rasa lebih tenang berbanding minggu lepas. rupa-rupanya mood swing saya adalah gara-gara 'best friend' yang nak datang melawat. haha.

semasa menstrual, saya lebihkan pengambilan vitamin B Complex untuk memberi mood yang lebih stabil, dan juga konsisten makan Ostematrix. kedua-dua ni membantu saya untuk maintain production susu badan. mood yang stabil serta pembinaan sel-sel darah dan mengurangkan keletihan. so, kepada kawan-kawan yang dah start menstrual ni, saya lebih galakkan mengambil SET E instead of SET B.

okey, as per title above, saya nak share info mengenai amalan pemakanan untuk breastfeed mommies ni ye. inshaALLAH..

~* credit to kak cery
1) Mengamalkan diet seimbang yang mengandungi semua kumpulan makanan iaitu karbohidrat, protein, sayur- sayuran, buah2an,lemak.... (kalau rasa tak mampu nak sedia kan makanan seimbang..tak tertelan hari2... sila lah ambil breastfeeding set shaklee ni yer... yg mengandungi multivitamin,bcompex,,vitamin C...bagi memastikan keperluan bdn mencukupi)

2) Banyakkan pengambilan buah2an dan sayur2an iaitu 3 hingga 5 hidangan sehari bagi memenuhi keperluan vitamin C dan asid folik yang penting untuk ketahanan tubuh badan dan tumbesaran bayi ( tak larat nak telan hari2?tak suke mkn buah...hmm..takpe..breastfeeding set shaklee ada mengandungi vitamin C)

3) Mengambil lebih makanan berprotein seperti daging tanpa lemak, soya, tempe, ayam tanpa kulit, ikan, telur dan kekacang sebanyak 3 hidangan sehari dan 3 hingga 4 hidangan susu sehari.

* Nota : Pengambilan lebih makanan berprotein adalah penting bagi memenuhi penghasilan susu ibu.* (boleh?...rasa mcm banyak sangat nak kene makan?..shaklee ada jalan penyelesaian... ambillah ESP Energizing Soy Protein yang sangat kaya dengan sumber protein malahan di hasilkan dengan kualiti yg sangat tinggi...)

4) Meningkatkan pengambilan susu kepada 3 ke 4 gelas sehari. Walaupun tiada bukti menunjukkan komposisi kalsium daripada susu ibu di pengaruhi oleh pengambilan kalsium oleh ibu, tetapi dipercayai kekurangan kalsium bagi ibu boleh meningkatkan mobilisasi atau penggunaan kalsium dari tulang ibu untuk mengekalkan paras kalsium dalam susu ibu bagi keperluan bayi. Oleh itu, bagi ibu yang kekurangan kalsium dan tidak mengambil tambahan kalsium, besar kemungkinan boleh meningkatkan risiko osteoporosis di peringkat menapous..(set E sesuai utk anda...gabungan set B dan calcium magnesium)

5) Pastikan si ibu mengambil sekurang2nya 8 gelas besar air sehari (mcmana nak pastikan minum 2 liter hari2? buat indicator macam ni yer.....setiap hari letakkan 2 botol bekas air mineral 1.5 liter atas meja khas(maknanya air tu untuk kita sahaja)...so, pastikan air dlm botol itu dpt dihabiskan dalam sehari...simple kan...)

6) Makanan yang kaya dengan zat besi seperti daging tanpa lemak, hati dan kerang boleh membantu pembinaan semula sel - sel darah merah yang hilang semasa melahirkan anak dan darah nifas...(istimewanya multivitamin shaklee kerana turut di lengkapi dengan zat besi..)

7) Memperbanyakkan pengambilan sumber karbohidrat kompleks iaitu nasi, mi, bijirin dan roti

8) Elakkan pengambilan lemak dan gula secara berlebihan
nampak macam agak mustahil kan nak memenuhi kesemua keperluan nutrien ni secara lengkap setiap hari. maka atas alasan inilah kami mengesyorkan pengambilan suplemen yang berfungsi untuk membantu menghasilkan susu yang lebih berkualiti, penuh nutrisi serta dalam masa yang sama menambah kuantiti susu melalui galactagogue istimewa SHAKLEE - alfalfa / ESP. kawan-kawan boleh pilih samada mahukan Set B, Set B-1, Set E dan boleh add-on ESP, Omega, Fiber dan lain-lain suplemen mengikut keperluan masing-masing.

berminat? boleh hubungi saya di 019 293 9886 atau email ke hadhatina@yahoo.com.

lots of love,

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!