Sumber Semulajadi Untuk Kesihatan Mata

Selain daripada mengamalkan pengambilan makanan tambahan, sumber semulajadi yang kaya dengan nutrien juga penting dalam membantu mengekalkan taraf kesihatan kita secara optimum. Entry harini saya kongsikan beberapa jenis makanan yang sesuai untuk kesihatan mata.





Avokado
Avokado merupakan salah satu dari makanan yang padat nutrisi. Kerana itu, tidak hairanlah kalau makanan ini baik untuk mata. Avokado mengandungi lebih banyak lutein dibandingkan dengan buah-buahan lain. Zat ini sangat penting untuk mencegah degenerasi macular dan katarak. Selain itu, buah ini juga merupakan sumber yang kaya akan nutrisi yang penting untuk mata seperti vitamin A, vitamin C, vitamin B6, dan vitamin E.
Karot (Lobak Merah)
Karot atau lobak merah sudah lama dikenalpasti sebagai makanan yang baik untuk mata. Ini kerana karot adalah makanan yang kaya dengan beta karotin. Beta karotin akan diubah oleh tubuh menjadi vitamin A. Tentunya Anda sudah tahu kalau vitamin satu ini, berperanan penting dalam proses bioelektrik di mata. Selain itu, juga boleh membantu tubuh melepaskan bahan radikal bebas.
Brokoli
Brokoli kaya dengan vitamin C, kalsium, lutein, zeaxanthin, dan sulforaphane.
Telur
Telur kaya akan nutrisi mata seperti vitamin A, zinc, lutein, lecithin, B12, vitamin D, dan cysteine
Bayam
Bayam merupakan sumber lain yang kaya vitamin A. Bayam juga mengandung nutrisi yang baik untuk mata seperti lutein dan zeaxathin.
Kobis
Sama seperti bayam, kobis juga kaya akan vitamin A, lutein, dan zeaxathin.
Tomato
Tomato kaya dengan vitamin C dan lycopene, dua nutrisi yang sangat penting untuk mata
Biji bunga matahari
Biji bunga matahari mengandungi selenium, nutrisi yang boleh mencegah katarak dan juga menjaga kesihatan mata secara umum.
Bawang putih
Bawang putih mengandung selenium dan nutrisi yang baik untuk mata seperti vitamin C dan quercetin.
Salmon
Salmon kaya akan omega-3 yang sangat penting untuk menjaga kesihatan mata secara umum. Salmon juga mengandungi asid folik, vitamin D, vitamin B6, vitamin B12, dan vitamin A.

Nota :


Anda boleh mengambil set Family Wellness yang terdiri daripada Vitalea, B Complex, Vitamin C dan ESP, dengan gabungan Carotomax untuk kesihatan mata.







* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Hadhatina Mkb (ID 846060) 
Facebook : Hadhatina Mkb
No Tel : 019 293 9886
COD Area : Gombak, Shah Alam & Subang Jaya 

2 comments:

  1. hadha..one of vitamin yg bagus untuk mata dlm shaklee=carotomax (last time it was called beta carotene in shaklee)....kita toklih mkn vita A..sbb simpan dlm badan jadi bahaya...so dlm bentuk vitamin dipanggil beta carotene..

    ReplyDelete

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!