4 Faedah Sarapan Untuk Anak-anak Anda

Kita sedia maklum akan kepentingan mengambil sarapan. So, saya just nak highlight 4 kepentingan sarapan kepada anak-anak kita.
  • Kanak-kanak yang mengambil sarapan kebiasaannya lebih bijak. Kajian mendapati terdapat perbezaan antara kanak-kanak yang mengambil sarapan dengan kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan :
Markah lebih tinggi
Daya fokus lebih tinggi
Lebih kerap mengambil bahagian dalam aktiviti pembelajaran
Lebih cekap membaca dan membuat matematik
Daya taakulan lebih cekap, terutama untuk latihan yang sukar
Kurang stress
  • Kanak-kanak yang mengambil sarapan kebiasaannya lebih sihat ; mempunyai daya ketahanan badan yang lebih tinggi berbanding dengan kanak-kanak yang tidak mengambil sarapan. Mereka juga kurang 'ponteng' ke sekolah,
  • Kanak-kanak yang mengambil sarapan juga didapati mempunyai berat badan yang lebih ideal - kurang mendapat penyakit dan kecederaan berbanding kanak-kanak yang overweight. Kanak-kanak yang memulakan hari dengan keperluan nutrisi yang ideal (sarapan yang lengkap dan berkhasiat) cenderung untuk tidak mengambil kalori yang berlebihan pada meals yang lain.
  • Mereka yang bersarapan secara sihat akan makan secara sihat juga untuk sepanjang hari. Which means, sarapan sebenarnya menggalakkan kanak-kanak untuk cenderung kepada amalan pemakanan berkhasiat dan seimbang.
So, to all parents out there.. jangan malas-malas sediakan/ bagi anak bersarapan yea? Betapa sarapan ni penting sampai ada quote macam ni:

Eat breakfast like a king, lunch like a prince, and dinner like a pauper.
Adelle Davis
(1904 - 1974)

 

lots of love,
 
Tapi, macam mana nak handle kanak-kanak yang picky eater lak ye? ;)

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!