Jan 5, 2011

Masalah Jerawat Selepas Kahwin

Tak suka sangat bila ada jerawat. Saya ingatkan bila dah kahwin ni takdelah kena jerawat lagi. Tapi, yelah hormon kita sebagai orang perempuan ni tak tentu. Ok. Kalini saya nak share satu artikel tentang JERAWAT. 


Jerawat adalah masalah kulit yang paling biasa kedengaran. Jerawat disebabkan oleh sebum yang dibuat oleh kelenjar sebaceous dalam pori-pori dikeluarkan secara berlebihan. Sebum yang berlebihan ini akan menutup pori2 dan menyebabkan munculnya bintik hitam atau blackhead. Apabila bakteria di bawah kulit membiak dan membebaskan enzim yang memecahkan sebum ini, maka terhasillah jerawat.



Jerawat biasanya berlaku kepada remaja, kerana pada masa ini tubuh menghasilkan testosteron dan hormon kedewasaan lain yang meningkatkan penghasilan sebum itu tadi.Jerawat biasanya banyak terjadi di bahagian muka, belakang, dada dan bahu kerana di situ terdapat banyak kelenjar sebaceous.Penyebab jerawat sering disalahtafsir. Ramai yang menganggap jerawat disebabkan oleh faktor kebersihan dan pemakanan. Misalnya makan kacang, coklat… boleh menyebabkan jerawat. Sebenarnya faktor2 di atas boleh memburukkan lagi keadaan, tetapi bukan punca jerawat.

Cara mencegah jerawat:



1. Cuci muka dengan pencuci yang halal dan kurang bahan kimia
2. Kurangkan penggunaan syampu atau minyak rambut yang berminyak.
3. Makan banyak buah-buah, sayur dan air secukupnya.
4. Dapatkan rehat secukupnya.
Supplement yang membantu untuk mencegah jerawat: 


1. B Complex – membantu menstabilkan hormon dan emosi
2. Vitamin C – menjaga kesihatan kulit
3. Vita Lea – vitamin dan mineral lengkap, antaranya membantu dalam metabolisma gula. 

Jika anda ada masalah dengan metabolisma ini, anda terdedah kepada jerawat.

Supplement untuk merawat Jerawat:



1. Vitamin E – membantu mengurangkan parut
2. Zinc Complex – melegakan ketidakselesaan akibat jerawat dan menyembuhkan kulit yang rosak
3. GLA Complex – menyembuhkan kulit yang rosak

Semua vitamin ni saya makan, cuma lately memang kurang konsisten. So lepas ni, takmo dah ngelat-ngelat makan suplemen ye.. Haha! Dan juga, harus minum air masak dengan begitu banyak untuk flush semua toksin yang bertakung dalam darah, di samping untuk menstabilkan kembali hormon. Nak tengok muka saya yang ada jerawat tu? Kalau korang boleh cari la..

Bila ada jerawat

Gambar atas - baru nak muncul kat hidung.
Gambar-gambar bawah - kat dagu tu ada jerawat.

Tak teruk pun, dan takde parut apa pun .. Tapi yelah merimaskan. Okey, as usual untuk pesanan produk Shaklee ni boleh hubungi saya di 0192939886 k.

lots of love,