Tips Dapatkan Berat Idaman Dengan Fungsi Leptin Yang Baik

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Merujuk kepada fungsi Omega-3 dalam artikel sebelum ini, yang membantu dalam menurunkan berat badan :-

"Asid lemak Omega-3 membakar lemak dengan cara membantu tubuh bertindakbalas terhadap satu hormon yang dipanggil Leptin. Leptin kemudian memberitahu tubuh untuk mengurangkan selera makan."

Kali ini saya mahu fokus pula bagaimana kita mahu meningkatkan fungsi leptin di dalam tubuh ini supaya ia betul-betul membantu anda mendapatkan berat idaman. InshaALLAH.

Apakah LEPTIN?


Merujuk kepada News Medical, leptin ialah hormon protein yang terhasil daripada sel lemak, yang memainkan peranan penting mengatur fungsi tenaga dalam tubuh badan, termasuklah selera (lapar-kenyang) dan metabolisme tubuh. 

Leptin yang tidak berfungsi dengan baik seperti sepatutnya, hanya membuatkan anda berasa lebih lapar lantas tubuh akan menyimpan lebih banyak lemak, dan tidak digunakan sebaiknya.

Bagaimana mahu tingkatkan fungsi leptin?


Terdapat beberapa tips mudah untuk meningkatkan fungsi leptin ini, antaranya :-

  • Dapatkan tidur secukupnya

Tidur yang cukup membantu meningkatkan paras leptin, dan sebaliknya. Ini kerana sewaktu anda tidur, sel tubuh dipulihkan sendiri oleh tubuh sekaligus membantu penghasilan leptin secara sempurna

  • Makan banyak makanan kaya serat

Pengambilan serat daripada buah-buah dan sayur-sayuran secukupnya membantu meningkatkan paras leptin, kerana ia menghantar signal ke otak bahawa anda telah kenyang, seterusnya lebih banyak leptin terhasil oleh tubuh.  

  • Bersenam untuk bantu tubuh bakar lemak

Bersenam secara teratur membantu leptin berfungsi dengan baik di dalam tubuh. Bersenamlah pada kadar yang bersesuaian dengan keperluan tubuh anda.

  • Makan secara teratur

Elakkan skip makan (terutamanya sarapan pagi) dengan tujuan untuk kurus. Mengelak daripada makan tidak membantu anda untuk kurus malahan mengurangkan paras leptin dalam tubuh. Makan sikit-sikit tetapi kerap untuk mengekalkan paras leptin yang tinggi/optimum. 

  • Dapatkan bekalan Omega-3 yang cukup

Diet yang kaya dengan asid lemak Omega-3 membantu meningkatkan paras leptin. Mereka yang mengalami lebihan berat badan melepaskan terlalu banyak molekul-molekul untuk melawan inflamasi (keradangan). Molekul-molekul inilah yang mengganggu komunikasi leptin dengan otak seterusnya dengan tubuh. 

Asid lemak omega-3 pilihan saya? 


Sudah tentulah Omega Guard daripada Shaklee kerana ianya penuh bergred farmaseutikal. Ia juga mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA, dll. Satu hidangan Omega Guard Shaklee ini membekalkan 990mg asid lemak omega-3.

omega 3 dalam Omega Guard bantu hasilkan leptin untuk kurus,
Leptin >> Omega-3 >> Omega Guard Shaklee
Dapatkan sekarang :-)

Sila hubungi saya utk sebarang pertanyaan dan pesanan:

Hadhatina Mkb
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 846060 ]
♥ Contact No | WhatsApp : 019 293 9886
♥ Emel : hadhatina@yoursupermom.net
♥ Laman web: www.diarivitamin.com

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!