Tips Menjaga Kesihatan Pada Bulan Ramadhan

Alhamdulillah, jika anda dengar pengumuman semalam berkenaan tarikh permulaan puasa pasti anda sudah mengetahui jawapannya. Jadi, bulan puasa jatuh pada esok hari iatu 18 Jun 2015. Sudahkah anda membuat persiapan menjelang puasa ni. Antara aktiviti yang terfikir di kepala adalah untuk mengumpul sebanyak mana amalan dan pahala. Insyallah !

Selain nak memperbanyak amalan di bulan puasa ini, ramai juga yang berfikir untuk menjaga kesihatan pada Ramadhan ini. Jika nak puasa kita lancar sudah semestinya kesihatan kita pun baik juga kan! Di samping itu, sudah semestinya inginkan badan yang langsing menjelang raya ini. Anda perlu menitik beratkan kesihatan dahulu sebelum mengambil apa-apa tindakan.

Jadi, apa agaknya tips yang boleh diambil untuk menjaga kesihatan di bulan Ramadhan ini? 



Amat mudah tips yang ingin saya kongsikan dengan anda.
Terdapat 4 tips bagi menjaga kesihatan pada bulan puasa ini.


  1. Atur waktu makan yang betul
Pembahagian masa makan yang betul iatu mernagkumi masa berbuka, makan malam & bersahur. Waktu makan sahur seharusnya sebelum subuh atau di awal pagi, bukan semasa lewat malam. Ini kerana metabolisme kita tinggi di waktu pagi dan rendah di waktu malam. Jika berlaku pengambilan makanan lewat malam, ia akan menyebabkan makanan tidak dapat diproses secara efektif.

      2 . Kaedah masakan yang sihat

Pilih kaedah masakan yang lebih sihat seperti memanggang, stim dan sup berbanding menggoreng, menyediakan menu berasaskan santan atau terlalu berempah/terlalu pedas. Kurangkan penggunaan minyak atau santan ketika memasak & buang lemak/kulit pada ayam & daging sebelum memasak.

      3 . Kuantiti makanan

Kuncinya adalah sederhana. Sederhana membawa maksud mencukupi & tidak berlebihan. Badan kita akan merasakan bahawa makanan yang dimakan sudah mencukupi apabila mula terasa kenyang. Makan dan kunyah dengan perlahan-lahan ketika berbuka kerana kita akan cenderung untuk makan berlebihan ketika perut lapar.

      4 . Ambil Suplemen

Cuba ambil suplemen sesuai untuk bulan puasa ini supaya kita tahan dan tetap bertenaga. Saya cadangkan Set Triple Gem dari Shaklee. Set ini mengandungi 3 produk iatu ESP, Performance Drink dan Mealshake.

Energizing Soy Protein (ESP) - Bantu kekal bertenaga sepanjang hari. Pengambilan makanan berprotein tinggi di waktu sahur boleh membantu mengurangkan rasa lapar lebih lama kerana, kadar pencernaan & penyerapan protein adalah lebih lama berbanding makanan tinggi karbohidrat. Malah, sumber protein yang baik juga akan bantu menyerap kolesterol, mencantikkan kulit serta menganjalkan payudara. Tidakkah anda mahu tampil jelita di pagi AidilFitri nanti?

Performance Drink - Bantu mengelakkan dehidrasi, dan dalam masa yang sama mengawal paras cecair di dalam badan sepanjang berpuasa. Setelah berbuka pula, Performance Drink bantu anda untuk menambah semula tenaga. Pasti anda akan kekal ceria sepanjang puasa jika diamalkan sebelum tidur & sewaktu sahur. Rasa Oren yang menyegarkan!

Shaklee Meal Shakes - Multivitamin & multimineral, yang dilengkapi dengan sedikit protein & fiber. Sesuai bagi anda yang berasa sukar untuk menelan pelbagai jenis vitamin/ suplemen di sepanjang bulan Ramadhan ini. Fiber membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik, serta membuatkan anda berasa kurang lapar lebih lama. Hanya bancuhkan dengan segelas susu rendah lemak, dan anda boleh kongsikan khasiatnya seisi keluarga!



Ianya juga sesuai untuk ibu yang menyusu. Ada juga entri lain berkenaan set Triple Gem di sini






Di kesempatan ini, saya nek mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pembaca dan diharapkan anda sentiasa menjaga kesihatan. Semoga kita sentiasa mendapat keberhatan dan dipermudahkan amalan pada Ramadhan ini.


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Hadhatina Mkb (ID 846060)
Facebook : Hadhatina Mkb
No Tel : 019 293 9886
COD Area : Shah Alam & Subang Jaya

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!