Icha Demam & Susu Ibu Mula Berkurang : Apa Tindakan Saya?

Alhamdulillah .. dapat juga saya kesempatan nak update satu entry malam ni. Icha baru aje tidur ni.

Harini hari kedua Icha demam. Nampaknya macam dah okey sebab dia dah kembali menyibuk ke sana ke mari membantu saya. Abahnya as usual la, awal-awal malam lagi dah tertidur sebab keletihan. Nanti esok dia bangun dulu sebelum saya hihihi (oppss! nak kena iron baju hubby la sebab esok ada jamuan raya TMW)

Kisah Icha demam kali ni amat sadis buat saya. Yelah .. at 5 months pregnant, susu badan saya memang sangat berkurang. ESP, Osteo can't help anymore, even breast stimulations every 2 hours (Icha nenen la tuu ..) pun can't help. The pregnancy hormone caused this. It is normal, totally normal. Tapi, bagi seorang ibu yang breastfeeding hardcore macam saya .. hurrmm .. ALLAH aje tahu perasaan saya.

I told my hubby this morning.

" Dulu, masa susu banyak, sayang tak kisah pun Icha demam kita tak bawak gi jumpa doktor. Sebab, saya susukan aje dan ikut petua yang akak2 ni ajar, Icha demam kejap je. Tak panas pun badan dia. Sekarang, susu dah kurang .. terpaksa bagi makan ubat doktor."

" Icha dah kurang dapat antibodi dari mak dia"

Tu je jawab hubby, coz dia memang nampak kesan susu ibu pada Icha. Ye, dulu memang saya taknak pun bawak Icha gi jumpa doktor. I dun want all those drugs and chemicals dibiasakan masuk dalam badan dia. What I did was breastfed her as much as possible, mandikan dengan lebih kerap (air mandi make sure dititiskan dengan Basic H), tuam selalu badan  dan dahi dia .. then, masa lepas umur setahun, saya tambah satu benda lagi, bagi Icha makan Omega Guard. It really works!

Dari lahir sampai sekarang rasanya baru empat kali Icha demam termasuk yang latest ni. Kuat kan? Even bawak jalan2 di India pada suhu 45 darjah celcius pun Icha relax je.

So, sebab susu terbaik Icha dah kurang membantu, apa yang saya buat?
  • Jumpa doktor untuk pastikan keadaan Icha (sebab dia demam secara tiba-tiba, takde punca)
  • Bagi Icha makan ubat yang dipreskripsi doktor masa 2 kali pertama aje. Then, kali ketiga dan seterusnya saya tak follow sangat dosage tu (lagipun bukan antibiotik).
  • Harini Icha makan sebiji Omega Guard 
  • Mandikan Icha 3 kali sehari dengan air suam yang dititis Basic H. Basic H ni untuk pengetahuan korang menyerapa haba 3 kali ganda daripada air biasa.
  • Sembur kepala dan dahi Icha dengan semburan larutan Basic H.
  • Sapu seluruh tubuh Icha dengan Multipurpose Herbal Blend Cream.
  • Sapu minyak Yuyi di perut, tapak kaki dan belakang badan Icha.
  • Breastfeed Icha as usual dengan tujuan untuk tenangkan jiwa dia. Yup! At this stage, 'ngempeng' is very crucial sebab 'ngempeng' adalah perbuatan yang lebih kepada emotional bonding between kita dan anak kita. They'll feel very relax and this really helps them to heal faster.
  • Masa dia tidur tu, saya usap ubun-ubun Icha sambil doakan Icha segera sembuh dan ucapkan kata-kata semangat, " Icha budak kuat kan? Anak mak kuat dan bijak, Icha akan lekas baik. Icha takkan demam lama2". Sape yang tahu pasal sub-conscious mind faham kot teknik ni.

Tu je. Alhamdulillah .. nampak Icha kebah harini (hari kedua). Thanks to ubat doktor untuk hari pertama Icha demam (^_^)

So, mana-mana yang korang rasa nak try tips saya tu, silakan. Dengan rasa rendah diri dan berbesar hati saya tumpang gembira andai berkesan pada anak-anak korang. :)

Untuk mendapatkan update terkini, jangan lupa join FanPage YSMFC. Bagi membuat pesanan vitamin atau mendapatkan konsultasi percuma, sila SMS 019 293 9886 atau email ke admin@yoursupermom.com.

lots of love,

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati sekiranya anda sudi meninggalkan komen dan link contact anda kerana saya pasti membaca dan menjawabnya nanti. Terima kasih!