Nov 5, 2015

Bahaya Anoreksia Serta Gejala Penyakit Tersebut

Terdetik idea tajuk di atas nak mengarang entri pepagi ni. Alkisahnya, tetiba teringat sewaktu belajar di UiTM dahulu. Ada salah seorang dari rakan sekelas saya ni asyik merasakan diri dia terlalu gemuk. Hurm, padahal saya tengok takdela gemuk mana malahan kurus sangat adalah. Sampai satu masa dia terlampau obses sangat nak kurus, dia banyak menghabiskan duit dengan membeli ubat kurus yang tidak tahu mana asal usul ubat tersebut. Puas kami menasihati dan memberitahu dia bahaya mengambil ubat yang tidak ada pengesahahan dari Kementerian Kesihatan. Akhirnya, doktor mengesahkan yang rakan saya tu menghidapi penyakit Anoreksia.


APA ITU ANOREKSIA?

Anoreksia adalah suatu penyakit dimana seseorang membiarkan dirinya sendiri kelaparan karena merasa tubuhnya terlalu gemuk dan berat badannya berlebih. Penyakit ini biasanya menyerang remaja-remaja—terutama remaja wanita—pada masa puber karena di masa itu lah seorang remaja umumnya mulai menetapkan standar tubuh ideal mereka sendiri, biasanya langsing dan cenderung kurus. Orang-orang penderita anoreksia sangat takut gemuk dan sebagai hasilnya, mereka bisa menerapkan cara-cara diet ekstrim untuk menurunkan berat badan secara drastis dalam waktu sesingkat mungkin. Cara-cara tersebut antara lain dengan olahraga berlebihan, mengonsumsi laksatif untuk mendorong keluarnya sisa makanan, atau bahkan menghindari makan. Dengan melakukan diet berbahaya tersebut, berat badan mereka bisa turun hingga 15% dari berat badan normal sehingga tubuh mereka terlihat sangat kurus. Walau demikian, seorang penderita anoreksia biasanya tetap berpikir bahwa tubuh mereka masih terlalu gemuk meskipun faktanya mereka sudah terlampau kurus, terserang penyakit, dan bahkan mendekati kematian.

Seorang penderita anoreksia menerapkan kebiasaan makan yang aneh, dimana mereka malu dan tidak mau makan di depan khalayak umum atau memberikan seporsi makanan besar pada orang lain namun dirinya sendiri tidak mau makan. Orang-orang yang menderita penyakit ini didominasi oleh kalangan kelas ekonomi dan sosial tinggi, serta orang-orang yang pekerjaannya menuntut mereka untuk bertubuh kurus, seperti misalnya artis, penari, dan pelari jarak jauh.

GEJALA ANOREKSIA

Ada beberapa gejala awal iatu tiada selera makan yang perlu kita waspada, salah satu diantaranya adalah berat berat badan yang tidak stabil dan tidak seimbang dengan umur, postur, serta tinggi badan (biasanya mencapai 15% di bawah berat normal). Berikut ini adalah gejala-gejala lain seseorang menderita anoreksia:
-Tidak mengalami haid selama 3 bulan berturut-turut (untuk wanita)
-Tiada mahu dan menolak makan di depan umum
-Sering merasa gelisah
-Lemah
-Kulit kusam
-Nafas pendek-pendek
-Khuatir berlebihan terhadap pengambilan kalori

KOMPLIKASI YANG MUNGKIN BERLAKU

Anoreksia boleh menimbulkan masalah-masalah kesihatan lain yang cukup serius jika tidak berjaya dirawat dalam jangka masa yang lama. Beberapa komplikasi anoreksia nervosa adalah:

  • Denyut jantung tidak teratur
  • Gagal jantung
  • Haid tidak lançar
  • Anemia
  • Gagal buah pinggang
  • Kemandulan
  • Osteoporosis
  • Sembelit
  • Kematian akibat kurang pemakanan atau bunuh diri


PENYEBAB ANOREKSIA NERVOSA


Penyebab anoreksia nervosa secara pasti masih belum jelas. Sebahagian besar pakar percaya bahawa gangguan tersebut berasal dari gabungan beberapa faktor, seperti faktor psikologi, alam sekitar, serta genetik atau biologi.



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit 

Anda ada sebarang pesanan dan pertanyaan? Hubungi kami sekarang!

Nurul Ain Najwa Rosli (ID 1208084)
Facebook : Ain Rosli
No Tel : 017 735 2669
Emel : nurulainnajwarosli@yahoo.com
COD Area : Shah Alam & Kuala Lumpur